Sélectionnez votre pays ou région

Vous êtes maintenant en Canada (Français)
Accueil / À propos d'Arjo / Investors / Newsroom / Arjos produkter är nu MDR- och UKCA-certifierade
The share Arjo B 26 juill. 2024 17:29 3,54 EUR (-0,34%)
❮ Actualités

Arjos produkter är nu MDR- och UKCA-certifierade

Arjo har erhållit slutlig certifiering enligt Medical Device Regulation (MDR) och UK Conformity Assessment (UKCA) för EU respektive Storbritannien. Att erbjuda säkra och högkvalitativa produkter genomsyrar allt Arjos utvecklingsarbete och står ständigt högt på koncernens agenda, med en tydlig koppling till både kundvärde och affärsresultat.

De slutförda certifieringarna säkerställer att Arjos produkter kan fortsätta att säljas till europeiska och brittiska kunder med en giltig CE- eller UKCA-märkning, och inkluderar både ArjoHuntleigh- och Huntleigh Healthcare-produkter.

"Certifikaten är bevis på att vi inte tar några genvägar när det gäller kvalitet och regelefterlevnad, och ger oss en stark position i branschen eftersom certifieringsprocessen är ganska lång", säger Sara Harboe, VP Corporate QMS and Product Compliance. "Den genomförda MDR-certifieringen öppnar också upp för tillgång till andra marknader och upphandlingar där detta är ett krav".

Medan Arjos omcertifieringsprocess nu är avslutad står många företag inom medicinteknikindustrin fortfarande inför stora utmaningar när det gäller att slutföra omcertifieringen. Även om MDR-processen förlängdes från sin ursprungliga deadline 2024 kommer alla certifikat som utfärdats enligt MDD (Medical Device Directive) att löpa ut mellan 2027 och 2028 – och tillverkare får inte göra nya eller omfattande ändringar av produkter utan en MDR-certifiering. Det beräknas att cirka 24 000 certifikat under MDD kommer att löpa ut redan under 2024.

”Omcertifieringsärenden delas upp mellan EUs anmälda organ med begränsade resurser. Eftersom det fortfarande bara är en bråkdel av dessa anmälda organ som nu tar emot nya ärenden är vi mycket glada över att ha denna process bakom oss”, avslutar Sara.

För mer information, vänligen kontakta:

Sara Harboe, VP Corporate QMS and Product Compliance
Tel: + +46 10 335 4756
Email: sara.harboe@arjo.com

Sara Ehinger, VP Investor Relations & Corporate Communications
Tel: +46 723 597 794
Email: sara.ehinger@arjo.com

På Arjo är vi övertygade om att goda förutsättningar för mobilitet i vårdmiljöer är en central del av att erbjuda vård av hög kvalitet. Våra produkter och lösningar för patientförflyttning, hygien, desinfektion, diagnostik, behandling av bensår, förebyggande av trycksår och ventrombos samt våra sjukvårdssängar, är utformade för att främja mobilitet, säkerhet och värdighet i alla vårdsituationer. Med 65 års erfarenhet av att förbättra vardagen för patienter och vårdgivare, och ett globalt team på över 6 500 personer arbetar vi ständigt för att skapa bättre resultat för människor som möter utmaningar inom mobilitet.www.arjo.com

Arjos produkter är nu MDR- och UKCA-certifierade